Integrarea în colectivitate 5

GRĂDINIȚA PUNCT DE COTITURĂ ÎN VIAȚA COPILULUI
“IUBIREA, UN NUTRIENT INDISPENSABIL PENTRU CREŞTEREA EMOŢIONALĂ A COPILULUI“

PREGĂTIREA COPILULUI PENTRU GRĂDINIȚĂ
Copiii au o paletă diversă de emoții. Uneori, copiii se simt mari, iar alteori mult mai mici decât vârsta lor. Aceste emoții sunt parte din procesul de adaptare, iar empatia pe care le-o putem arăta este benefică acestui proces, chiar dacă punerea unei limite duce la frustrare. Rămânem alături de ei validându-le starea, oferindu-le spațiu să fie așa cum sunt ei în acel moment.

CEA MAI BUNĂ ABORDARE ESTE SĂ PRIVEȘTI COPILUL CA UN TOT
Anxietatea de separare apare și după o perioadă în care copilul a întrerupt frecventarea zilnică a grădiniței, cu atât mai mult cu cât copilul nu crește într-un spațiu social extins, în care are în fiecare zi contact cu adulți mai mult sau mai puțini cunoscuți. Grădinița este un spațiu străin și necunoscut pentru copil. Este pentru prima oară când copilul trebuie să facă față unei separări pe o perioadă lungă, iar părinții îi vor fi fizic aproape doar o perioadă foarte scurtă, într-un spațiu străin cum este grădinița.

Copilul are nevoie de răbdarea noastră, a adulților, de empatie, de prezență, de sprijin, până când el își poate controla emoțiile și acțiunile pentru a schimba ceva într-un mod pozitiv. Are nevoie de timp până capătă încredere în forțele proprii, în adulții pe care îi întâlnește, până când părintele face transferul de încredere.

TIPS & TRIKS
1. O RUTINĂ ZILNICĂ REGULATĂ
Un copil va plânge mai puțin dacă știe ce urmează să i se întâmple în viața de zi cu zi, predictibilitatea îi oferă siguranță. Dacă păstrați în fiecare zi aceleași secvențe de timp, aceleași activități, aceleași ore pentru masă, somn, plimbat afară, jucat, copilul se va simți în siguranță. Cele mai importante ore sunt cele de somn și de masă. Atunci când ritualul de somn începe la maxim 19:30-20:00, copilul va beneficia de acel somn hrănitor de care are nevoie. În plus este foarte posibil să se trezească singurel, gata să meargă la joacă. Somnul după ora 21:00 ar putea afecta trezirea naturală a copilului și pregătirea lină pentru grădi.

2. PUNEȚI COPILUL ÎN PAT CÂND ESTE OBOSIT, DAR ÎNCĂ TREAZ
Atunci când copilul obișnuiește să adoarmă singur, va dormi exact cât are nevoie și se va trezi proaspăt și plin de energie. Copilul care are nevoie de ajutor ca să adoarmă e posibil să se trezească chiar și de la cel mai mic zgomot, cum ar fi foșnetul patului. La grădiniță condițiile de somn sunt diferite, în primul rând nu mai este singur, sunt mai mulți copii laolaltă împreună cu un adult, într-un alt pat. Iar ritualul, oricât de asemănător ar fi, nu este cel de acasă.

3. ACTIVITĂȚI PREDICTIBILE
Luatul mesei, începând cu micul dejun și terminând cu cina, este important să fie întotdeauna la aceleași ore, împreună cu ceilalți membri ai familiei, mâncând cu toții aceleași feluri de mâncare, de preferat cât mai diverse și sănătoase.

Mâncați întotdeauna la masă și evitați să hrăniți copilul. ”Suntem valoroși unul pentru celălalt, de aceea stăm împreună la masă.“ Evitați folosirea TV-ului, a telefonului, a jucăriilor sau a altor stimulente pe durata mesei. Atunci când radioul sau chiar televizorul este deschis pe toată durata zilei, copilul se obişnuieşte cu un fundal sonor pe care nu îl va regăsi în mediul de grădiniță. În plus, acest „zgomot de fond” îi inhibă copilului conectarea cu propriului corp, pentru că e mereu acolo, dar și dezvoltarea creativității, a exprimării de sine. Evitați să alergați cu lingurița după el prin casă; pentru copil devine o joacă, în timp ce stresul adultului crește.

La grădiniță, masa are o pronunțată componentă socială, copiii mănâncă împreună, se hrănesc singuri și împart aceleași feluri de mâncare. De asemenea, puteți introduce în ritmul săptămânal al copiilor activități pe care să le faceți în anumite zile, gen: lunea desenați, marțea modelați, miercurea faceți un aluat etc. Inclusiv pregătirea mesei poate fi o activitate pe care să o practicați o dată sau de două ori pe săptămână.

4. ANTICIPAȚI SEPARAREA
Ştii, peste câteva săptămâni, vei merge la grădiniță. Mie și ție ne va fi dor toată ziua unul de altul. Dar educatoarea ta, pe care deja am cunoscut-o şi care mie mi-a plăcut, va avea grija de tine. Când termini tu cu joaca, eu mă întorc și mergem acasă împreună. Eu o să-ți povestesc ce am făcut în orele acelea fără tine, iar tu o să poți să-mi povesteşti toate lucrurile care ți-au plăcut, dar și când ți-a fost greu.
Este important să te aștepți la o reacție din partea copilului, care ar putea să nu fie una pozitivă, ceea ce va adânci vulnerabilitatea ta la separare.

OBICEIURILE SĂNĂTOASE ÎNCEP ÎNTOTDEAUNA ACASĂ. LA GRĂDINIȚĂ DOAR LE EXERSĂM!
Când copilul începe diversificarea, însă mai ales după vârsta de un an, când devine apt să mănânce aproape orice, este important să îi oferim o varietate de alimente sănătoase, moment în care avem ocazia să privim și spre modul în care noi, părinții, ne hrănim. Pentru că mesajele despre obiceiurile alimentare sănătoase și despre alimente sunt, de fapt, comportamentele și obiceiurile alimentare ale familiei.

Cum să ne convingem copiii să mănânce broccoli, spanac sau avocado, când noi nu reușim să ne împrietenim cu farfuria noastră și le gătim exclusiv pentru ei? Și le prezentăm ca fiind cele mai gustoase și sănătoase alimente! Oare cum să îi deprindem pe copiii noștri când noi nu am trecut încă pe acolo, când noi nu ne-am bucurat de contribuția pe care aceste alimente o au la sănătatea noastră? Cum devenim credibili pentru copiii nostri cand sfaturile pe care le dăm nu le-am experimentat încă?

Totuşi, dacă ceva se întâmplă în tine şi reuşeşti să regândești meniul zilnic al întregii familii, iar hrana sănătoasă devine o valoare pe care începeţi să o îmbrăţişaţi uşor-uşor, iată câteva idei de îngrijire ar putea să te inspire.
– Păstraţi mereu pe masa din bucătărie sau in living un vas cu fructe proaspete sau un castron cu bucăţi de legume crocante proaspete (morcov, conopidă, castraveţi, ardei, broccoli). Copilul se poate servi singur oricând i se face pofta de-o gustare, sau i le puteţi oferi între mese ca alternativa la covrigei sau biscuiţi.
– Mergeţi o dată pe săptămâna împreună la piaţa şi umpleţi coşul cu o varietate de legume şi fructe proaspete, direct de pe tarabele vânzătorilor. Lăsaţi-l să le atingă şi să pună în coş ce îi place.
– Implicaţi-l pe copil în planificarea şi pregătirea meselor. Atunci când copilul ajută la pregătirea mesei, este mult mai tentat să şi mănânce mâncarea.
– Discutaţi în familie despre cum aţi putea să aduceţi creativitate şi diversitate în bucătărie! Descoperiți ce alimente sănătoase pot fi introduse în mesele voastre zilnice și cum le-aţi putea combina să vă placă tuturor!
– Luaţi masa în familie ori de cate ori e posibil, cel puţin o dată pe zi, iar din mesele din weekend faceţi o sărbătoare.
– Încercaţi să mâncaţi toţi aceleaşi preparate, este ciudat pentru un copil să observe că doar pentru el avocado sau broccoli sunt cele mai delicioase mâncăruri! lar dacă pentru voi nu sunt, puneți pe masa ceea ce vă bucură pe toți!
– Bucuraţi-vă de hrană şi împărtăşiţi senzaţiile pe care le aveți atunci când gustati prima îmbucătură dintr-un aliment. Vorbiţi despre textură, despre aromă, despre consistență, aceste detalii ii pot trezi copilului curiozitatea de a se conecta cu simțurile lui in timp ce mănâncă.
– Evitati sa hrăniți copilul în timp ce se uită pe o carte, la desene animate sau aleargă prin casă; îi va fi greu să aprecieze importanţa rutinei, dar şi ceea ce îi oferiţi să mănânce.
– Lăsaţi-l să se hrănească singur imediat ce poate ţine o linguriţă în mână şi o poate duce la gură. Asta îi dă copilului încredere că poate să facă același lucru ca și voi și contribuie la exersarea autonomiei lui, îi crește stima de sine. Chiar dacă se va murdări!
– Opriţi TV-ul si puneti telefoanele deoparte pe timpul mesei. Doar aşa veţi putea fi cu toţii atenţi la ceea ce mancati, la fiecare dintre voi, la conversaţia care se naşte la masă, iar copilul va rămâne prezent cu voi.
– Evitaţi oferirea de gustărele de tip biscuiți sau covrigei atunci cand aţi intarziat cu unele mese sau cand copilul refuză să mănânce ce i-aţi pregatit. O bucată de măr sau un morcov crud sunt mult mai hranitoare şi chiar stimulează apetitul.

Asa cum am mai spus, obiceiurile sănătoase încep întotdeauna acasă. La gradiniţă doar le exersăm! Atunci cand copilul vine de acasă cu un stil alimentar sănătos, cu un ritual al mesei care să împlinească nevoia lui de autonomie și de sens, are o masticaţie corectă, se bucură de diversitate atât pe masă, cât şi în farfurie, cu nevoia de împreună împlinită, devine mai ușoară adaptarea lui în grup, cu toate regulile noi care derivă din asta.

5. RUTINA SOMNULUI
– Stabilește o rutină a somnului;
– Păstrează ore regulate de culcat și trezit;
– Asigură-te că are un somn liniștitor;
– Oferă-i o cantitate de mâncare potrivită, la orele potrivite;
– Ține cât mai mult copilul în lumină naturală toată ziua;
– Ajutați-l să se relaxeze atunci când grijile afectează somnul copilului vostru.